Jumat, 24 Agustus 2012

Cara bermain Chord Gitar




Mula-mula korang perlu tahu membaca kord gitar dan cara bermain kord gitar. Di bawah aku akan terangkan bagaimana caranya. Aku ambil contoh kord 

Nombor 1,2,3 dan 4 mewakili setiap jari. Simbol "0" adalah tali yang tidak perlu meletakkan jari tetapi perlu dipetik semasa bermain kord. Simbol "X" pula adalah tali yang tidak perlu dipetik.

Cara bermain kord C adalah letakkan jari 1 di tali 5 di fret 1, jari 2 di tali 3 di fret 2 dan jari 3 di tali 2 di fret 3. Jika korang ada gitar sekarang, korang akan nampak rupa sebenar kord C seperti di atas.

Kemudian petik dari tali 2 hingga ke tali 6. Korang akan dapat mendengar bunyi sebenar kord C yang merdu :)

Untuk kord gitar yang lain, caranya sama seperti di atas.

7 Kord Major 7 Kord Minor

7 kord major dan minor adalah asas kepada kord gitar. Jika korang dapat hafal 7 kord major dan minor ini bermakna korang dah boleh bermain kebanyakkan lagu melayu.


Banyak lagi kord gitar yang korang kena tahu tapi 7 kord minor dan major ini pun dah ok. Untuk kord gitar lain korang boleh rujuk di dalam panduan gitar.

1 komentar:

  1. Wah, penjelasan yang sangat bermanfaat. Saya pemula dalam bermain gitar. Izin unduh gambarnya. Salam kenal. Kalau berkenan kunjungan balik hehe 1001tutorku.co.id

    BalasHapus